Kleinkunstprijs in de geest van Annie M.G. Schmidt

Twintig jaar geleden overleed zij, maar haar werk en naam leven voort. Bijvoorbeeld in de Annie M.G. Schmidtprijs voor het beste kleinkunstlied. Het is een apart genre, waarin rijm minder telt dan originaliteit en de muziek pas op de tweede plaats komt. Als voorproefje op de aanstaande prijsuitreiking tijdens het Amsterdam Kleinkunst Festival vier mooie, recent bekroonde liedjes.   

‘Flubblregabba stobblegabba flibblrigabba stikkiedikkiedropdrop stabbagabba flubblragabba stubdragabba flibbrerigabba’. Zo klinkt (ongeveer) het begin van het Harlekijnlied van Herman van Veen, als voorbeeld aangehaald op de website van de Annie M.G. Schmidtprijs en het Amsterdams Kleinkunst Festival. Ook al heeft de cabaretier hier feitelijk niets te melden, de absurde tekst is origineel en zit vernuftig in elkaar, kortom we hebben hier een prima kleinkunstlied te pakken. Dat veel liedjes in dit genre kant noch wal raken, niet goed rijmen of metrische tekortkomingen hebben, mag niet worden afgedaan als onmacht van de makers; het zijn vaak bewuste ‘fouten’ die de jury op hun juiste merites weet te beoordelen. Dat betekent overigens niet dat alle ingezonden theaterliedjes (vorig jaar meer dan 100) aan de kwalitatieve criteria voldoen, laat staan het niveau van de naamgeefster van de prijs halen. ‘Helaas, menigeen waant zijn kraai een adelaar en ziet in zijn kanariepiet een nachtegaal’, zo verzuchtte de jury van de vorige editie in haar eindrapportage, maar over het winnende lied Mijn Kind van Gerard van Maasakkers niets dan lof. ‘Een overpeinzing, een zielsbiecht, een bekentenis die ons tot intieme vrienden maakt. Een lied over een particulier gevoel van verlies dat zò veel in beweging brengt dat ook onze eigen verliezen op ander gebied mee trillen. Het lied is een subtiele verwoording van gemis, van een verlangen naar iets wat er niet is, van een fantaseren over hoe het zou zijn als het er wel was.’ Inderdaad, geen woord over de muziek. Maar die is in de ogen van de Annie M.G.-jury slechts ondersteunend aan de tekst, want zo luidt de simpele verklaring: ‘Anders dan bijvoorbeeld bij een poplied of opera-aria kan goede muziek nooit een slechte tekst (en daarmee het lied) verbeteren.’ Ter geruststelling: de componist deelt wel in de prijs van 3500 euro.

Hieronder de liedjes die de afgelopen vier jaar de Annie M.G. Schmidtprijs wonnen.

 

Deel deze pagina