Future Award / Dutch Design Awards 2014

LEMZ

Met behulp van het virtuele lokmeisje Sweetie slaagde kinderhulporganistatie Terre des Hommes erin om binnen tien weken meer dan 1000 mannen op te sporen die zich schuldig maakten aan misbruik van Filipijnse kinderen via de webcam. De campagne, ontwikkeld door het Amsterdamse bureau LEMZ, werd wereldwijd opgepikt. ‘Voor de jury is Sweetie een overtuigend voorbeeld van wat design voor ons kan betekenen. Het helpt de wereld vooruit met een interactieve aanpak van een fenomeen waarvoor velen liever de ogen sluiten. Een ontwerp hoeft niet altijd comfortabel te zijn: Sweetie toont dat aan en overstijgt daarmee de standaard van design. Deze eyeopener gaf de jury kippenvel. LEMZ raakt met een sterk journalistieke benadering aan een relevant thema en werpt zowel juridische als ethische vragen op. Sweetie opent het debat over de designpraktijk. Wie bepaalt de definities en de grenzen? Hoe moeten ontwerpers omgaan met privacy? En hoe bewaken we de ethiek binnen het vakgebied? Sweetie dient niet alleen een goed doel, maar stelt ook de rol van design ter discussie.’

Jury: Frits van Hout, Antoine Achten, Joost Alferink, Colin Cornwell, Malcolm Garrett (UK), Hans van der Markt, Matilda McQuaid (US), Ravi Naidoo (ZA), Mike Thompson(UK), Amelie Znidaric (DE)

Deel deze pagina